Herní PC do 15 000 Kč v roce 2024: jde to? Test a tipy

Windows 11 přinesl nejen estetické změny a přepracované uživatelské rozhraní, ale také nové nebo vylepšené herní funkce, které slibují vyšší výkon, lepší grafický zážitek a nižší latenci. Mezi nejvíce propagované patří Game Mode, Auto HDR, DirectStorage, Variable Refresh Rate nebo pokročilá správa vstupní latence. V tomto článku se podíváme na každou z těchto funkcí z hlediska skutečného dopadu na herní výkon a stabilitu v roce 2025. Porovnáme výsledky testů s aktivovanými a deaktivovanými funkcemi, a poradíme, které z nich se skutečně vyplatí mít zapnuté.

Game Mode – starý známý pomocník s vylepšeným chováním

Game Mode není novinkou ve Windows 11, ale jeho implementace byla výrazně vylepšena oproti Windows 10. Jednoduše řečeno, Game Mode dává běžícím hrám prioritu v plánování CPU a omezuje činnost procesů na pozadí, které by mohly způsobit kolísání FPS nebo prodlevy. V praxi to znamená dočasné omezení Windows Update, indexování a některých aplikačních notifikací během hraní.

Na testovací sestavě s procesorem AMD Ryzen 7 7800X3D, grafikou NVIDIA RTX 4080 a 32 GB RAM jsme provedli benchmarky ve hrách Cyberpunk 2077 a Call of Duty: Modern Warfare III:

Funkce Game Mode Cyberpunk 2077 (FPS průměr) Modern Warfare III (FPS průměr)
Zapnuto 109 192
Vypnuto 103 183

Výsledek? Průměrné zlepšení výkonu o 4–5 %. Nejde o zásadní nárůst, ale ve scénářích s vysokou zátěží CPU (například u simulátorů nebo MMO her) může být dopad ještě výraznější. Díky snížení pozadových procesů došlo také ke zlepšení stability a snížení výkyvů frametime až o 8 %.

Auto HDR – krásnější obraz s kompromisem

Auto HDR je funkce převzatá z Xboxu, která automaticky aplikuje technologii širokého dynamického rozsahu i na hry, které ji nativně nepodporují. Funguje to tak, že operační systém při renderování scén dynamicky rozšiřuje jasové úrovně a upravuje barvy, čímž simuluje vizuální efekt HDR.

Pro uživatele monitorů s podporou HDR 600 a výše může být výsledek překvapivě dobrý – zvýšený kontrast, sytější barvy a celkově „živější“ obraz. Ovšem na slabších zobrazovačích nebo při nedostatečné kalibraci HDR ve Windows může dojít ke ztrátě detailů ve světlých scénách nebo příliš agresivní saturaci.

Z hlediska výkonu jsme nezaznamenali zásadní pokles FPS – rozdíl činil maximálně 1–2 snímky za sekundu. Ovšem nárůst vstupní latence byl v některých hrách lehce znatelný, zejména u rychlých kompetitivních titulů jako Valorant nebo CS2. Pokud tedy hrajete hlavně kompetitivně, doporučujeme Auto HDR ponechat vypnuté, pokud vás zajímá pouze výkon a nízká latence.

DirectStorage – budoucnost načítání

DirectStorage je technologií převzatou z konzolí Xbox Series X/S a má za cíl výrazně zkrátit dobu načítání her a snížit zatížení CPU během streamování herních dat. Namísto přenosu dat přes CPU, jako v tradičním modelu, umožňuje DirectStorage grafickému procesoru (GPU) přímo číst data z NVMe SSD a dekomprimovat je bez účasti hlavního procesoru.

Podmínky pro využití plného potenciálu DirectStorage:

  • Mít nainstalován Windows 11 (minimálně verze 22H2)
  • Použít NVMe SSD disk s rozhraním PCIe Gen 4 nebo Gen 5
  • GPU podporující DirectStorage (GeForce RTX 2000+, AMD RDNA 2+)
  • Hra musí být optimalizována pro tuto technologii

V současné době (2025) tuto technologii plně využívá pouze několik her, například Forspoken a Ratchet & Clank: Rift Apart. Ve Forspoken se doba načítání zkrátila z 6,5 sekund na 1,3 sekundy, což znamená revoluční zrychlení. Zatížení procesoru v době načítání kleslo o téměř 40 %.

Pro běžné hráče to znamená jediné: pokud stavíte nové herní PC, DirectStorage-ready hardware je budoucnost. Tato technologie oceníte primárně u open-world titulů a náročných AAA her. U starších nebo méně optimalizovaných her zatím žádný významný přínos nečekejte.

Variable Refresh Rate (VRR) a Dynamic Refresh Rate (DRR)

Windows 11 podporuje nativně technologie adaptivní obnovovací frekvence, a to hned dvěma způsoby: VRR (Variable Refresh Rate) a DRR (Dynamic Refresh Rate). První jmenovaná technologie funguje ve spolupráci s monitory podporujícími G-SYNC nebo FreeSync a umožňuje synchronizaci fps výstupu s frekvencí obrazovky. Výsledkem je eliminace trhání obrazu (tearing) a plynulejší herní zážitek.

DRR je zajímavý zejména pro notebooky – upravuje obnovovací frekvenci mezi 60 Hz a vyššími hodnotami (např. 120 Hz) podle aktuální činnosti. Při čtení textu nebo práci na ploše zůstává displej na 60 Hz, při spuštění hry se automaticky přepne na vyšší frekvenci. Tím se prodlužuje výdrž baterie a snižuje zbytečné zatížení GPU mimo herní režimy.

Na stolních počítačích je DRR méně důležitý, ale VRR hraje klíčovou roli zejména pro plynulé hraní s proměnlivým FPS (například mezi 50–70 FPS). Opravdu výrazně vylepšuje plynulost bez potřeby neustálého zamykání snímků pomocí limitů nebo V-Syncu.

Optimalizace herního vstupu (Input Latency Improvements)

Další skrytou, ale podstatnou vlastností Windows 11 je lepší správa priorit pro vstupní zařízení – klávesnici, myš či gamepad. Díky režimu „Low Latency Input“ se snižuje čas mezi fyzickým stiskem tlačítka a reakcí ve hře až o 20 %, zejména na systémech s desítkami procesů běžících současně. Odezva se zlepšila i díky tomu, že Windows přiděluje systémovým vstupům vyšší prioritu, pokud rozpozná spuštěnou hru v režimu na celou obrazovku.

Ve hrách jako Apex Legends nebo Overwatch se zpoždění vstupu (input lag) zkrátilo v průměru o 3–6 ms. Nejde o dramatický rozdíl, ale pro hardcore hráče může jít o rozhodující centimetr.

Kdy a které funkce deaktivovat?

Přestože většina zmíněných funkcí má pozitivní dopad, existují situace, kdy jejich použití není vhodné. Auto HDR může negativně ovlivnit kontrast u her, u kterých si vývojář pečlivě kalibroval barvy. Game Mode může omezit důležité pozadové procesy při streamování nebo nahrávání gameplaye přes OBS Studio. DirectStorage má zatím omezené využití a pokud nemáte NVMe SSD, nemá smysl očekávat benefity. Stejně tak VRR vyžaduje monitor s adaptivní frekvencí.

Doporučené nastavení pro herní systém v roce 2025:

  • Game Mode: Zapnuto – mírné zlepšení výkonu a stabilita
  • Auto HDR: Jen na kvalitních HDR displejích, jinak vypnout
  • DirectStorage: Zapnuto, pokud máte NVMe SSD (PCIe 4.0+)
  • VRR: Zapnuto, pokud má váš monitor G-SYNC/FreeSync
  • DRR: Ideální pro notebooky, na desktopu často zbytečné
  • Low Latency Mode: Aktivní pro všechny kompetitivní hry

Závěr

Windows 11 je bezpochyby operační systém s hráčskými ambicemi. Díky integrovaným funkcím, které jdou až na úroveň správy hardwarových prostředků, dokáže nabídnout vyšší výkon, stabilitu i plynulost při hraní. Pokud stavíte nové herní PC, doporučujeme se zaměřit nejen na komponenty, ale i na to, jak je operační systém dokáže využít. V kombinaci s moderním hardwarem a rozumným nastavením herních funkcí lze i z mainstreamové sestavy vytěžit maximum – bez nutnosti externích ladění nebo složitých optimalizací.

Podělte se o své myšlenky