Ray tracing v roce 2025: realita a očekávání
Ray tracing už dávno není jen technologickou demonstrací budoucnosti – v roce 2025 je pevnou součástí mnoha AAA herních titulů a stále častěji se objevuje i v mainstreamových produkcích. Od prvního výraznějšího nástupu této technologie s grafikami NVIDIA RTX série 2000 uplynulo několik let, a současně se s pokrokem herních enginů i výpočetních možností PC komponent posunula i samotná realizace ray tracingu.
Nicméně i v roce 2025 zůstává ray tracing výkonnostně náročným prvkem, který dokáže značně ovlivnit FPS, a ne každý herní počítač si s ním poradí na „ultra“ detaily při 4K rozlišení. Pokud tedy plánujete stavbu nového herního PC s důrazem na výbornou RT grafiku a zároveň neobětovat plynulý zážitek, je důležité volit komponenty opravdu pečlivě – nejen grafickou kartu, ale i procesor nebo dostatečné chlazení.
V následujících sekcích se podíváme na požadavky ray tracingu z hlediska hardwaru, doporučené sestavy pro různé rozpočty a jak pomáhají moderní upscalingové technologie jako DLSS 3.5 nebo FSR 3 udržet hratelnost na vysoké úrovni.
Co přesně ray tracing znamená a proč je tak náročný?
Ray tracing (trasování paprsků) je realistický způsob zobrazení světla ve hrách. Místo předpočítaných efektů sleduje každý paprsek světla jeho cestu herní scénou – od zdroje po odrazy, lomy a stíny až ke kameře hráče. Výsledkem je výrazně realističtější obraz osvětlení, odlesků na lesklých plochách, přesných stínů a ambientní okluze.
Problémem je, že každá tato simulace paprsku vyžaduje značný výpočetní výkon. GPU musí zvládnout nejen rastrování (běžné vykreslování polygonů), ale zároveň i realtime trasování tisíců až milionů paprsků v každém snímku. A to už dává zabrat i těm nejvýkonnějším grafickým kartám.
V praxi se proto používá tzv. hybridní rendering, kdy je většina scény stále vykreslovaná rastrově, ale specifické efekty (např. stíny, odrazy nebo globální osvětlení) se provádějí pomocí ray tracingu. I tak je ale rozdíl ve výkonu často znatelný – povolením RT efektů může FPS klesnout klidně o 30–60 %.
Dnešní GPU připravená na ray tracing
Grafická karta je naprostý základ pro ray tracing. V roce 2025 je situace vcelku přehledná: opravdu kvalitní ray tracing si užijete jen s moderními grafikami s dedikovanými jednotkami pro RT výpočty a podporou akcelerace pomocí AI/ML (např. DLSS nebo FSR).
Níže najdete přehled grafických karet v jednotlivých výkonnostních třídách z pohledu ray tracingu:
Výkonnostní třída | Modely GPU (2024/2025) | Hratelný RT výkon (1080p/1440p/4K) |
---|---|---|
High-End | RTX 4090, RTX 4080 SUPER, RX 7900 XTX | ✔️ 4K Ultra RT (s DLSS/FSR3) |
Upper-Midrange | RTX 4070 Ti SUPER, RTX 4070 SUPER, RX 7800 XT | ✔️ 1440p High/Ultra RT (1080p bez upscalingu) |
Midrange | RTX 4060 Ti, RX 7700 XT | ➖ 1080p Medium RT (s DLSS/FSR3) |
Entry-Level | RTX 4060, RTX 3050 (2024 refresh) | 🚫 Omezený RT, vhodné spíše bez RT efektů |
Je zřejmé, že pro pořádný RT zážitek je nutné sahat alespoň po kartě ze střední vyšší třídy (typicky RTX 4070 a výš). AMD karty s architekturou RDNA 3 se v RT stále nevyrovnají NVIDIA a obvykle potřebují FSR 3 nebo výrazně nižší detaily.
Nezapomínejte na procesor
Při honbě za co nejvýkonnější grafikou se často zapomíná na procesor. I když samotné ray tracingové výpočty běží na GPU, herní enginy a řízení celé scény (AI chování, skripty, fyzika) jsou zpracovávány hlavně CPU. Slabší procesor tak může způsobit tzv. CPU bottleneck, kdy GPU nemá „čím krmit“ se svým výkonem.
V roce 2025 platí, že pro hraní s RT na vysokých frekvencích by měl být procesor alespoň 6jádrový/12vláknový. Ideální kombinaci tvoří 8 a více jader s vysokým IPC a taktem nad 4,5 GHz.
Doporučené procesory pro RT herní sestavy:
- Intel: Core i5-14600K, i7-14700K, nebo i9-14900K
- AMD: Ryzen 7 7800X3D, Ryzen 9 7900X, Ryzen 7 7700
- Nižší třídu zastupují modely jako Core i5-13400F nebo Ryzen 5 7600 – vhodné spíše pro 1080p hraní
Velmi důležité je také dostatečné chlazení a kvalitní napájení pro stabile frekvence bez throttlingu.
Upscaling jako klíč k lepšímu výkonu
Díky technologiím jako DLSS (Deep Learning Super Sampling) od NVIDIA a FSR (FidelityFX Super Resolution) od AMD je dnes možné zlepšit výkon bez velké ztráty vizuální kvality. Tyto technologie fungují tak, že hra se interně vykresluje v nižším rozlišení (např. 1080p) a pomocí strojového učení (DLSS 3.5) nebo algoritmického upscalingu (FSR 3) se výstup převede do vyššího rozlišení (např. 4K) s překvapivě dobrou ostrostí.
V kombinaci s ray tracingem se jedná o zásadní pomoc – část karet nedokáže RT efekty zvládnout ve 1440p nebo 4K bez znatelného poklesu FPS, ale díky zapnutému DLSS Performance nebo Balanced režimu lze snadno dosáhnout cílové hranice 60+ FPS.
FSR 3 navíc přidává funkci Fluid Motion Frames (interpolaci snímků), podobně jako DLSS Frame Generation. Pozor ale na zvýšený input lag a menší konzistenci obrazu – pro kompetitivní hraní nejsou tyto režimy ideální.
Navržené sestavy podle rozpočtu (Q1 2025)
Abychom vám usnadnili výběr, připravili jsme tři modelové sestavy dle rozpočtu. Každá z nich je optimalizovaná pro ray tracing a obsahuje komponenty běžně dostupné v EU.
1. RT Budget build – pro Full HD s RT a DLSS
- CPU: Intel Core i5-13400F
- GPU: NVIDIA RTX 4060
- RAM: 16 GB DDR5-5600 MHz
- MB: B760M ATX
- SSD: 1 TB NVMe Gen4
- Case + PSU: 550W Bronze + mATX skříň
Zvládne většinu her v 1080p s RT efekty na medium + DLSS Quality.
2. RT Mainstream build – ideál pro 1440p s RT
- CPU: AMD Ryzen 7 7700X
- GPU: NVIDIA RTX 4070 SUPER
- RAM: 32 GB DDR5-6000 MHz
- MB: B650 ATX
- SSD: 2 TB NVMe PCIe 4.0
- Case + PSU: 650W Gold + airflow case
Výborný výkon ve 1440p i s pokročilým RT globálním osvětlením.
3. RT Enthusiast build – 4K a maximum ray tracingu
- CPU: Intel Core i7-14700K
- GPU: NVIDIA RTX 4080 SUPER
- RAM: 32 GB DDR5-7200 MHz
- MB: Z790 ATX
- SSD: 2 TB NVMe Gen4 + 2 TB SATA SSD na hry
- Chlazení: AIO 360mm
- PSU + case: 850W Platinum + velká skříň s dobrým airflow
Plynulé hraní při 4K/60FPS ve hrách jako Cyberpunk 2077 s RT Overdrive a DLSS včetně Frame Generation.
Ray tracing ve hrách – realita, ne iluze
Možnosti přináší stále více her jako Cyberpunk 2077, Alan Wake II, Metro Exodus Enhanced Edition, Avatar: Frontiers of Pandora nebo nové tituly jako STALKER 2 a Diablo V. Vývojáři čím dál tím více spojují ray tracing s pokročilým nasvícením, komplexními stíny i kompletní GI (global illumination). Také Unreal Engine 5 nebo Unity 6 počítají s RT jako plnohodnotnou součástí grafického výstupu.
Realita ale zůstává: i v roce 2025 ray tracing znamená kompromisy. Při dobrém výběru hardwaru, využití DLSS/FSR a správném vybalancování detailů však dokáže být běžnou součástí vašeho herního zážitku bez obětování hratelnosti.
Budoucnost se profiluje jasně – ray tracing zůstane s námi a bude se dále rozšiřovat. Správný výběr sestavy dnes tak znamená nejen maximální vizuální zážitek dnes, ale i investici do let příštích.