Ve světě stavby herních počítačů je volba cílového rozlišení zcela zásadním faktorem, který přímo ovlivňuje výběr ostatních komponent. Zatímco leckoho zaujme ultraostrá grafika v rozlišení 4K, jiný dá přednost plynulému obrazu ve Full HD nebo zlatému středu v podobě 1440p. V tomto článku se podíváme na to, jak rozlišení ovlivňuje volbu grafické karty, procesoru i pamětí, a ukážeme si pomocí příkladů a orientačních sestav, co zvolit podle typu her i rozpočtu v roce 2025.
Proč záleží na rozlišení?
Rozlišení udává, kolik pixelů vykresluje monitor v horizontálním a vertikálním směru. Čím vyšší rozlišení, tím více detailů hra zobrazí – ale také tím více se zatěžuje grafická karta. GPU musí při vyšším rozlišení zpracovat větší objem dat, což se přímo promítá do nutnosti výkonnějšího železa. Rozlišení tak určuje, jak výkonnou sestavu potřebujete, a podle toho i kolik peněz budete muset investovat.
- 1080p (Full HD): 1920×1080 pixelů – nejrozšířenější rozlišení, nízké nároky na hardware, ideální pro rozpočtové až střední sestavy.
- 1440p (QHD): 2560×1440 pixelů – kompromis mezi kvalitou a výkonem, roste náročnost na GPU.
- 4K (UHD): 3840×2160 pixelů – extrémní zátěž i pro high-end hardware, vyžaduje nejvýkonnější GPU.
Jaké komponenty má rozlišení největší vliv?
Grafická karta (GPU)
GPU je primární komponentou ovlivněnou rozlišením. Vyšší rozlišení vyžaduje více výpočetních jednotek, větší paměťovou propustnost i širší VRAM kapacitu. U 1080p obvykle stačí karty střední třídy jako NVIDIA RTX 4060 Ti nebo AMD RX 7600 XT. Na QHD je ideální RTX 4070–4070 Ti nebo RX 7800 XT. U 4K se nevyhnete high-end modelům jako RTX 4080 Super, RTX 4090 nebo RX 7900 XTX, pokud chcete dosáhnout 60+ fps ve vysokých detailech.
Procesor (CPU)
Rozlišení sice nemá na procesor tak přímý dopad jako na GPU, ale stále hraje svoji roli. V nižších rozlišeních je často CPU limitem výkonu, protože se do popředí dostává jeho schopnost zpracovávat herní logiku, AI nebo počty snímků. Například u esportových her ve 1080p s vysokou obnovovací frekvencí je výkonný procesor podstatný. Jakmile se ale dostáváme k 4K, kde je obrazové vykreslování největší brzdou, role CPU ustupuje do pozadí.
Operační paměť (RAM)
Ačkoliv samotné rozlišení nemá na RAM až tak přímý dopad, moderní hry se složitějšími vizuálními scénami a většími texturami často využívají více RAM. Pro hraní ve všech rozlišeních roku 2025 doporučujeme:
- 1080p: 16 GB DDR5 (např. 6000 MT/s) jako absolutní minimum
- 1440p: 32 GB DDR5
- 4K: 32 GB DDR5 (s důrazem na vyšší frekvence a nižší latence)
Význam má samozřejmě i VRAM grafické karty. U 4K hraní doporučujeme alespoň 16 GB VRAM.
Srovnávací test sestav podle rozlišení
Pro lepší představu jsme otestovali tři herní sestavy optimalizované pro jednotlivá rozlišení. Všechny testy proběhly na operačním systému Windows 11, v rozlišeních s maximálním nebo vysokým nastavením detailů, bez ray-tracingu pro zachování konzistence výsledků.
Testovací sestavy
Komponenta | 1080p Sestava | 1440p Sestava | 4K Sestava |
---|---|---|---|
CPU | Intel Core i5-14400F | AMD Ryzen 7 7800X3D | Intel Core i9-14900K |
GPU | NVIDIA RTX 4060 Ti 8GB | AMD Radeon RX 7800 XT | NVIDIA RTX 4090 24GB |
RAM | 16 GB DDR5 6000 MHz | 32 GB DDR5 6400 MHz | 32 GB DDR5 6600 MHz |
SSD | 1 TB NVMe Gen4 | 1 TB NVMe Gen4 | 2 TB NVMe Gen4 |
Výsledky v praxi (průměrné FPS)
Testovali jsme na hrách Cyberpunk 2077, Baldur’s Gate 3 a Call of Duty: Modern Warfare III.
- Cyberpunk 2077:
- 1080p: 86 fps
- 1440p: 78 fps
- 4K: 64 fps
- Baldur’s Gate 3:
- 1080p: 142 fps
- 1440p: 123 fps
- 4K: 89 fps
- Call of Duty MW III:
- 1080p: 174 fps
- 1440p: 148 fps
- 4K: 97 fps
Je vidět, že čím vyšší rozlišení, tím větší zátěž pro GPU a tím nižší snímková frekvence. U sestav pro 1440p a 4K hraní je nutné počítat s vyšší investicí do grafické karty a případně také přídavného chlazení či výkonnějšího zdroje.
Jaké rozlišení se hodí pro jaký typ hráče?
Různí hráči mají různé priority – někdo vyžaduje maximální ostrost, jiný plynulost, další zas co nejlepší poměr cena/výkon. Na základě toho doporučujeme:
- Full HD (1080p) – ideální pro:
- Esportové hráče (CS2, Valorant, Fortnite)
- Hráče s omezeným rozpočtem
- Monitory s obnovovací frekvencí 144–240 Hz
- 1440p (QHD) – ideální pro:
- Náročnější hráče hledající vyšší vizuální kvalitu
- Singleplayerové příběhové hry (Elden Ring, Starfield)
- Kompromis mezi výkonem a kvalitou
- 4K (UHD) – ideální pro:
- Maximalisty a fanoušky nejvyšší kvality obrazu
- HRR (High Resolution Rendering) nadšence s velmi výkonnou sestavou
- Hraní na TV nebo monitorech s úhlopříčkou 32″ a více
Cena vs. výkon – kdy se rozlišení vyplatí
Pokud chcete nejlepší poměr cena/výkon, 1440p v roce 2025 představuje ideální volbu. Rozdíl v kvalitě obrazu oproti 1080p je znatelný, přitom nároky na hardware a cenu nejsou tak extrémní jako u 4K. Full HD stále dává smysl pro esporty nebo levnější počítače. 4K je naopak prémiové řešení pro náročné, kteří chtějí vše na maximum a jsou ochotni si připlatit.
Závěr
Rozlišení, které zvolíte pro své herní PC, zásadním způsobem formuje volbu komponent i výslednou cenu. V roce 2025 již není výjimkou stavět počítače na 1440p nebo dokonce 4K, ale s tím přichází i vyšší nároky na GPU, CPU a RAM. Pro většinu hráčů dnes představuje nejvyváženější volbu 1440p – nabízí detailní obraz bez nutnosti investic do extrémně drahých komponent. Full HD stále drží své místo pro budget hráče, zatímco 4K je záležitostí entuziastů. Při stavbě herní sestavy proto vždy začněte tím, na jakém rozlišení budete hrát – tenhle krok vám ušetří spoustu financí i starostí.