V době, kdy je výběr správných komponent zásadní pro stavbu výkonného herního počítače, hraje čím dál větší roli i pochopení toho, jak různé herní enginy rozdělují zátěž mezi CPU a GPU. Na blogu zaměřeném na custom herní sestavy nemůžeme opomenout téma, které ovlivňuje skutečný výkon sestavy více než samotné specifikace – efektivitu herního enginu.
Proč je důležitý herní engine
Herní engine je základní softwarová infrastruktura, na které je postavena celá hra. Zajišťuje rendering, fyziku, animace, streamování obsahu nebo třeba AI – a především řídí, jak jsou úlohy rozděleny mezi procesor (CPU) a grafickou kartu (GPU). To přímo ovlivňuje, jak náročná a optimalizovaná hra bude na konkrétním hardwaru.
Z tohoto důvodu může titul na stejném počítači běžet výborně, nebo naopak s neakceptovatelnými propady snímkové frekvence. V roce 2025, s nástupem her na Unreal Engine 5 a stále častějším využíváním ray tracingu a pokročilých shaderů, je pochopení vlivu enginu důležitější než kdy dřív.
Nejčastěji používané herní enginy a jejich specifika
Níže si rozebereme tři zásadní herní enginy podle jejich popularity a typického hardwarového chování:
- Unreal Engine 4 a 5 – často využívaný pro AAA hry, známý vizuální kvalitou.
- Unity Engine – populární hlavně u indie titulů a mobilních her.
- RE Engine – proprietární engine od Capcomu, optimalizovaný na vysoký výkon i na starších konfiguracích.
Unreal Engine – těžkopádná krása
Unreal Engine 4 (UE4) a zejména novější verze Unreal Engine 5 (UE5) přinášejí úžasnou vizuální věrnost díky funkcím jako Nanite (mikropolygony) a Lumen (globální osvětlení v reálném čase). Cena za tyto vizuální vychytávky je však často vysoká míra zátěže jak na GPU, tak i na CPU.
V testech na sestavě s procesorem Ryzen 5 7600X a grafickou kartou RTX 4070 Ti běžela hra Immortals of Aveum (UE5) ve 1440p na středních až vysokých detailech s průměrnými 70 FPS, ovšem pouze při zapnutém DLSS. Bez něj FPS klesaly k hranici 40.
UE5 hry mají často vysoký draw call count a nejsou vždy dobře optimalizované pro více vláken na CPU. To znamená, že i výkonnější CPU mohou být v některých hrách bottleneckem, zejména ve scénách s velkým množstvím objektů (například městské boje nebo vnitřní lokace s ray tracingem).
Unity – překvapivě rozmanitý výkonový profil
Unity engine má pověst „jednoduššího“ enginu, především kvůli širokému rozšíření mezi menšími vývojářskými týmy. Nicméně moderní verze Unity umí díky high-definition render pipeline (HDRP) vykreslit velmi náročné scény.
Typické využití hardwaru je však výrazně odlišné od Unreal Enginu:
- Menší závislost na vícejádrovém CPU – postačí i 4–6 jader.
- Vysoká efektivita při vykreslování statických scén (logické hry, 2.5D, horory).
- Při špatném kódování může být Unity bottleneckem na straně CPU – typicky při updatech fyziky a kolizí.
V titulu The Long Dark běžícím na Unity engine (nejnovější verze) jsme zaznamenali prakticky konstantní zátěž CPU pod 40 %, přičemž GPU vytížení bylo kolem 60 % na RTX 3060 při 1080p. Dobrá optimalizace a nízké nároky na real-time postprocesy dělají z Unity her vhodné kandidáty pro low-end i starší herní PC.
RE Engine – optimalizace v praxi
RE Engine od Capcomu, použitý v hrách jako Resident Evil Village nebo Devil May Cry 5, je skvělým příkladem vysoce efektivního multitaskingu mezi CPU a GPU. I přes vysokou kvalitu grafiky (ray tracing, volumetrická mlha, realistické animace) běží RE Engine tituly výborně i na středním hardwaru.
V testu RE Village při nastavení ray tracing High, 1440p a Advanced detail settings, dosahovala RTX 3070 Ti v kombinaci s i5-12400F průměrných 90 FPS s velmi stabilní frametimes. CPU vytížení kolísalo kolem 50 %, zatímco GPU běželo na hranici svého maxima – jasný důkaz toho, že engine zátěž rozděluje efektivně.
RE Engine také skvěle škáluje na moderních vícevláknových CPU a rychlé DDR5 paměti, čímž poskytuje výkonnostní rezervu pro budoucí tituly na stejném enginu.
Praktické srovnání zátěže CPU a GPU
| Hra (Engine) | CPU využití (%) | GPU využití (%) | FPS (1440p) |
|---|---|---|---|
| Immortals of Aveum (UE5) | 85–95% | 95–98% | 70 (DLSS Quality) |
| Resident Evil Village (RE Engine) | 45–55% | 99% | 90 |
| The Long Dark (Unity) | 30–40% | 60–65% | 120 |
Z tabulky je patrné, že RE Engine i přes vysoký vizuál pracuje efektivně a GPU využívá naplno, aniž by zatěžoval CPU přehnaně. Naproti tomu UE5 značně zatěžuje oba klíčové komponenty, což často znamená nižší výkon na středním hardwaru bez DLSS nebo FSR. Unity je na druhé straně spektra, s nízkými nároky a vynikající škálovatelností.
Proč některé hry běží dobře na slabším železe
Rozdíly ve výkonu nejsou pouze výsledkem specifikací PC, ale i volby enginu a jeho implementace. Důvodem, proč některé moderní hry běží dobře i na starších grafikách nebo procesorech, je:
- Dobrá optimalizace enginu (případ RE Engine).
- Nízké využití dynamického osvětlení/post-procesingu (typické pro Unity).
- Možnost škálování – grafické profily, DLSS/FSR, vypínatelné efekty.
- Menší otevřenost světa, méně AI entit, menší fyzikální simulace.
Naopak technické problémy a špatné rozdělení zátěže jsou hlavním důvodem, proč AAA titul běžící na slavném enginu může mít při vydání výrazné propady snímků, přestože hardwarové požadavky vypadají přijatelné.
Doporučení pro stavbu herního PC s ohledem na herní enginy
Neexistuje univerzální recept, ale na základě výše uvedeného lze vyvodit několik praktických rad:
- Chystáte-li se hrát zejména AAA hry na UE5 – investujte do silného vícevláknového CPU (AMD Ryzen 7/9, Intel i7/i9) a výkonné GPU s podporou DLSS 3 nebo FSR 2. Hry na UE5 jsou často náročné na obě klíčové komponenty.
- Pro RE Engine a Unity hry – postačí kombinace moderního šestijádrového CPU (Ryzen 5, i5) a GPU střední vyšší třídy (RTX 3060/4060 Ti). Získáte vyvážený výkon i na vyšší detaily.
- Sledujte engine u konkrétních titulů – před koupi hry či stavbou sestavy se podívejte, na jakém enginu běží a zda je známý svou optimalizací (např. Frostbite pro Battlefield, id Tech pro Dooma, či Unity pro indie tituly).
Závěr
Volba správného hardwaru je klíčová, ale stejně tak důležité je pochopit, jak různé enginy využívají dostupné prostředky. Unreal Engine vás odmění dechberoucím vizuálem, ale vyžaduje vysoký výkon. Unity vám umožní skromnější konfiguraci, při zachování hratelnosti. RE Engine dokazuje, že pokročilá grafika nemusí automaticky znamenat extrémní nároky.
Proto při plánování nového herního PC nebo upgradu nezapomeňte zohlednit nejen parametry GPU a CPU, ale i typ herního enginu u her, které nejčastěji hrajete. Tento detail může rozhodnout o rozdílu mezi plynulým zážitkem a frustrací z trhaného obrazu.